Dnes je 1.6.2023, Svátek má
Sdílet článek:
Narodili se na počátku online světa. Sociální sítě jsou pro ně totéž, co pro starší kavárny a hospody. Ráno vstávají s telefonem v ruce, aniž by si to uvědomovali. Doteď si jich nikdo moc nevšímal, ale postupem času je budou muset i dnešní čtyřicátníci a padesátníci brát vážně. Generace Z nebo také známí pod zkratkou „Dzej Ziii“ totiž budou vydělávat na jejich důchody.
Příslušníci generace Z neboli „digital natives“ se narodili do plně digitálního světa. Internet, mobily, aplikace, které jsou pro ně tak samozřejmé, jako vzduch. Jejich rodiči a vychovateli jsou Husákovy děti, tedy generace X. Ti to ve své době neměli jednoduché. Zažili totální přeměnu společenského systému, kuponovou privatizaci, divoké devadesátky, teroristické útoky v roce 2001, finanční krizi o sedm let později, vzdělávání za pochodu… Naučili se, že hlavní je být dobře zajištěný, a to také vložili do svých dětí.
„Zetka tolik nedbají o vzdělání. Ne že by nechtěli, ale vědí, že internet je naučí víc než čas strávený ve škole,“ říká zakladatelka projektu Holky z marketingu Pavlína Louženská. Zajímá je především vydělávání peněz. Mají k tomu řadu možností. Vycestovat, pracovat v cizině, nebo si najít dobře placené místo v rodné zemi. Nebojí se pracovat o víkendech či ve večerních hodinách, v barech nebo restauracích. Tento mindset mají určený kvůli svým nastaveným cílům, ať už jsou to peníze na vycestování, gastro zážitky, nebo finanční zabezpečení do budoucna. Anebo, a na to pozor, lidé ve věku 24–27 let rádi rozjíždějí svůj vlastní byznys.
Kromě vydělávání se příslušníci generace Z aktivně zajímají o investování. Do kryptoměn, akcií, zlata… Vyvíjejí na sebe určitý tlak, aby byli nejlepší díky možnostem, které jim dnešní svět nabízí. Jsou velmi nezávislí, cílevědomí a pracovití. Snaží se měnit práci každé dva až tři roky kvůli novým zkušenostem a většímu rozhledu. Díky sociálním sítím, jako jsou například Instagram, Facebook, WhatsApp nebo LinkedIn, dostávají zpětnou vazbu do pár minut.
Předchozí generace, mileniálové (neboli generace Y), byla velmi komunitní a chtěla pracovat v open spacech, v otevřeném prostoru. „Generace Z si i kvůli covidové krizi zvykla pracovat z domova, nebo v menších kancelářích. Díky častým cestám do zahraničí umí většina zetkařů plynule anglicky. Erasmus, výměnné pobyty, stáže nebo práci v zahraničí má ve svém CV skoro každý,“ říká Zuzana Lhotáková, marketingová manažerka pro SAS Institute.
Nebojí se říct, co si myslí. Projevení názoru je pro ně základ v proražení ve společnosti. Hledají ve všem něco lepšího, nevadí jim mluvit o penězích a svých mzdách. Generace Z je budoucností pro zákaznický segment a už teď ovlivňuje řadu obchodníků a vývoj prodejního trhu.
Kvůli silné orientaci na život na sociálních sítích má ale hodně lidí z této generace psychické potíže. Podílí se na tom i záplava internetových fake news, které tihle digitální domorodci nasávají a musí nějak regulovat. „Proto se snaží více zajímat o své duševní zdraví a psychickou pohodu,“ přináší nejnovější výzkum z firmy Randstad. To je důležité hlavně pro zaměstnavatele. Pokud nebudou dávat svým zaměstnancům správnou zpětnou vazbu, mohou o ně lehce přijít. „Radši práci mít nebudou, než aby měli poškozené své duševní zdraví,“ uvedl globální generální ředitel společnosti Randstad Sander van 't Noordende.
Začíná se rýsovat nová generace, „iGen“ (internetová generace). Do této skupiny spadají děti narozené po roce 2015. U nich pozorujeme jako hlavní rys integrování do online světa už v předškolním věku. Jak se tyto děti budou vyvíjet dál, tím se musíme nechat překvapit.
Dostávejte nové články do mailu.
Při vyplnění e-mailové adresy souhlasím se zpracováním osobních údajů.
Copyright (c) 2023 forbein.cz