Dnes je 22.5.2023, Svátek má
Sdílet článek:
Kde berete inspiraci pro své cesty a dovolené? Od přátel, kteří někde byli? Z cestovatelských dokumentů v telce? Nebo zůstáváte věrní knižním průvodcům, kteří doprovázejí cestovatele už dlouhá staletí?
Dělali to tak středověcí poutníci na cestách do Santiaga už ve 14. století. Před cestou a během ní si četli či nechali předčítat z moudré knihy a podle rad Poutického průvodce řídili své kroky. A jak známo dodnes není výjimkou potkávat ve vyhlášených turistických destinacích davy lidí všeho věku i pohlaví, kteří putují po předem vytyčených trasách se svými “turistickými biblemi” v rukou.
“Dostal mě, jakmile jsem si v něm začal listovat. Líbil se mi důraz na levné cestování, baťůžkaření a nekonvenční destinace. A taky svérázný a zábavný styl psaní,” zavzpomínal na svém blogu popularizátor levného cestování, Američan Nomadic Matt, na své dávné první setkání s ikonickým modrým průvodcem The Lonely Planet.
S průvodcem, který má na svědomí proměnu nejednoho původně klidného místa v “pouťovou atrakci”. Mnohé destinace se totiž právě kvůli vyhledávaným “netradičním” výletům staly cílem masové turistiky, která tak zcela proměnila jejich původní charakter.
Jednou z mnoha výhod digitální doby nepochybně je, že dnes už si nemusíte do kufru balit několik objemných těžkých bichlí: knižní verze průvodců lze obvykle pořídit v elektronické podobě a stáhnout do čteček, tabletů či mobilních telefonů.
Elektronická kniha je sice prakticky skladná, mnohé ovšem neumí, a tak vydavatelé průvodců přirozeně přišli také s vlastními mobilními aplikacemi.
O aplikaci Guides by Lonely Planet se v posledních letech hovořilo jako o jedničce na trhu. Nabízela stovky map a plánů měst a tisíce tipů na výlety v jednotlivých destinaci, uměla překládat základní fráze do dvou desítek jazyků. A vlastně stále nabízí, ale od února 2022 se dále nerozvíjí. Prý se má vrátit jiná a lepší. Ale zdá se, že ji výrazně převálcovala konkurence v podobě multifunkčního TripAdvisoru a spol.
Australská legenda “LP” se sice stále podílí na celosvětových prodejích celými 25 %, její postavení v cestovatelském světě zdaleka není tak neotřesitelné jako dříve. Důvodem přitom není ani tak přímá konkurence průvodců jiných značek, jako např. Rough Guide, Marco Polo či Bradt.
Prodeje knižních průvodců celosvětově prudce klesají už od roku 2006. Příčinu je přitom třeba hledat právě v rozmachu mobilních technologií a digitálních průvodcovských tipů.
A to včetně boomu cestovatelských blogů, na nichž můžete snadno najít spoustu tipů a cenných rad.
Této revoluční proměny si je dobře vědoma třeba někdejší web-editorka vydavatele průvodců Rough GuidesLottie Grossová, která zároveň poukazuje na proměnu obsahové strategie stránek cestovatelských průvodců: “Převážnou část textů tvořily čtenářsky oblíbené a snadno stravitelné žebříčky typu ‘deset nej míst’, které měly uživatele hlavně přivést dále na náš web.”
Co vlastně od takového průvodce dnes očekáváme? Prohlédnout si obrázky míst, kam pojedeme? Ty nám přece umí najít Google. Ukázat tipy na výlety v dané destinaci a jejím okolí? To přece umí TripAdvisor, český webový rozcestník Kudyznudy nebo klidně i brněnská navigace SygicTravel.
Přesně takovéhle otázky si dnešní tvůrci průvodců kladou a hledají řešení. Je zjevné, že ve světě průvodcovských pubikací proběhla krutá revoluce. Mnohé funkce tradiční průvodců zdařile převzaly mobilní cestovatelské aplikace. A některé z nich do hry dokonce vracejí lidský element.
Aplikace totiž už umějí využívat i služeb “domorodců”, kteří vás ochotně provedou svými oblíbenými místy: místní průvodce vám najde třeba aplikace Showaround. Nejedná se zpravidla o profesionální průvodce, ale lidi, kteří zdarma či za nějaký obnos mají chuť podpořit turismus v místech, kde žijí. A v aplikaci můžete své služby cestovatelům nabídnout i vy.
Dva roky covidových restrikcí cestování příliš nepřály, nicméně i díky nim mohou vzniknout neotřelé nápady: třeba nová česká aplikace Placehunter, která aktuálně nabízí pár stovek osobně ověřených tipů na výlety po Česku, a to na místa, kam (zatím) nemíří davy turistů. Nejde jí o kvantitu, ale o to, abyste věděli, že za každý výlet někdo konkrétní ručí.
Obsah je částečně placený a stále se rozvíjí i díky spolupráci s předními českými autory a fotografy. “Aplikace je venku něco málo přes rok a za tu dobu si ji stáhlo přes 100 000 uživatelů,” říká její spoluzakladatelka Eliška Hudcová a optimisticky dodává: “Velký nárůst očekáváme přes léto 2022, kdy budeme mapu výletů rozšiřovat o Rakousko a Slovensko.”
K dispozici je i anglická verze textů, která tento povedený hybrid mezi cestovatelským blogem a turistickou navigací řadí mezi nadějné pomocníky v širém světě moderního cestování.
Dostávejte nové články do mailu.
Při vyplnění e-mailové adresy souhlasím se zpracováním osobních údajů.
Copyright (c) 2023 forbein.cz